ÖZELGEREKSNİMLİÖĞRENCİLERİÇİNOKULPOLİTİKASI
Her insan farklı ve özeldir. Doğuştan gelen ve sonrasından gelişen özellikleriyle eşsizdir. Gelişen dünyaile teknolojideki hızlı değişim bilgi ve kültür paylaşımını arttırmakla birlikte hayatın tüm alanlarında farklıihtiyaçlarınortayaçıkmasınasebepolmaktadır.Özeleğitimihtiyacıolanbireylerinbudeğişimsürecindevarolanihtiyaçlarına çözüm üretebilecek yeni politikaların hayata geçirilmesi önem arz etmektedir. (Özel Eğitim İhtiyacıolanbireylerinyasalhaklarıKitabı )
Özeleğitim,çoğunluktanfarklıveözelgereksinimleçocuklarasunulan,üstünözellikleriolanları
yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst düzeye çıkmasını sağlayan, yetersizliği engele dönüştürmeyiönleyen, engelli bireyi kendine yeterli hale getirerek topluma kaynaşmasını ve bağımsız, üretici bireyler olmasınıdestekleyecekbecerilerledonataneğitimdir.
Türk MilliEğitiminingenelamaçvetemelilkeleriesasalınarak;Özeleğitimihtiyacıolanbireylerin
eğitim ihtiyaçları, yeterlilikleri, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda kapasitelerini en üst düzeyde kullanmaları, üstöğrenime,meslek hayatınavetoplumsal yaşamahazırlanmalarınıamaçlamaktayız.
Ø T.C. Anayasası (18.10.1982 tarihli ve 17863 sayılı) T.C. Anayasası 10'uncu maddesinde "Herkes, dil, ırk,renk,cinsiyet,siyasidüşünce,felsefiinanç,din,mezhepvebenzerisebeplerleayırımgözetilmeksizin
kanun önünde eşittir. Hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz. Devlet organları veidaremakamlarıbütünişlemlerindekanunönündeeşitlikilkesineuygunolarakhareketetmek
zorundadırlar. Bu maksatla alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamaz. Çocuklar,yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul ve gaziler için alınacak tedbirlereşitlikilkesineaykırısayılmaz."ve42'ncimaddesinde"Devlet,durumlarısebebiyleözeleğitimeihtiyacıolanları topluma yararlı kılacak tedbirleri alır." şeklinde düzenlenmiş olup engelli bireylere pozitifayrımcılıkyapılmasınıneşitliğeaykırılıkoluşturmayacağıAnayasailegüvencealtınaalınmıştır.
Ø 573 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname (30.5.1997 tarihli ve 573 sayılı) 573 Sayılı Kanun HükmündeKararname'nin4'üncümaddesinin(d)bendinde"Özeleğitimgerektirenbireylerin,eğitsel
performansları dikkate alınarak, amaç, muhteva ve öğretim süreçlerinde uyarlamalar yapılarak diğerbireylerle birlikte eğitilmelerine öncelik verilir." hükmü yer almakta olup özel eğitim ihtiyacı olanöğrencilerineğitimdefırsateşitliği üzerindedurulmuştur.
Ø 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu (24.6.1973 tarihli ve 1739 sayılı) 1739 Sayılı Millî Eğitim TemelKanunu'nun4'üncümaddesinde"Eğitimkurumlarıdil,ırk,cinsiyet,engellilikvedinayırımı
gözetilmeksizin herkese açıktır. Eğitimde hiçbir kişiye, aileye, zümreye veya sınıfa imtiyaz tanınamaz."Ayrıca 8'inci maddesinde "Eğitimde kadın, erkek herkese fırsat ve imkân eşitliği sağlanır. Özel eğitime vekorunmayamuhtaççocuklarıyetiştirmekiçinözeltedbirleralınır."ibaresi yeralmaktaolupherkesin
eğitimhakkındanyararlanmasınısağlar.
DEĞERLENDİRME. Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür ve kademede diğer bireylerle karşılıklıetkileşimiçindebulunmalarınıveeğitimamaçlarınıenüstdüzeydegerçekleştirmelerinisağlamak
amacıyla bu bireylere destek eğitim hizmetleri de sunularak akranlarıyla birlikte tam zamanlı ya da özeleğitimsınıflarındayarızamanlıolarakverileneğitimekaynaştırma/bütünleştirmeyoluylaeğitimdenir.
Ø Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği (26.07.2014 tarihli ve 29072 sayılı) Şehit, harpmalûlüvemuharipgazi çocukları,millî sporcuolançocuklar,özel eğitimeihtiyacı olançocuklarile
08.03.2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun,24.05.1983tarihlive2828sayılıSosyalHizmetler Kanunu,03.07.2005tarihlive 5395sayılıÇocukKoruma Kanunu kapsamındaki çocukların nakilleri, durumlarını belgelendirmeleri şartıyla kontenjan şartıaranmadanveulusaladresveritabanındakiadreslerinebakılmaksızınistedikleriokulayapılır.Sağlık
durumları veya bedensel engelleri nedeniyle uygulamalı derslere giremeyecek durumda olan öğrenciler,budurumlarınısağlıkkurumvekuruluşlarındanalacaklarıraporlabelgelendirmelerikaydıyla,rapor
süresince bu derslerde raporda belirtilen faaliyetlerden sorumlu tutulmazlar. Dersin özelliğine vekatıldıklarıetkinlikleregöredeğerlendirilerekgerekli yerlerderaporluolduklarıbelirtilir.
Ø Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği (07.09.2013 tarihli ve 28758 sayılı)Kaynaştırma/BütünleştirmeYoluyla Eğitim Uygulamaları Tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimlerine devam edenözeleğitimihtiyacıolanöğrencilerkayıtlıbulunduklarıokuldauygulananeğitimprogramınıtakipederler.ÖğrencilerintakipettikleriprogramlartemelalınarakBireyselleştirilmişEğitimProgramı(BEP)
hazırlanmasıvebuokullardabireyselleştirilmişeğitimprogramıgeliştirmebirimioluşturulması
zorunludur.İlköğretimprogramınıtamamlayanözeleğitimihtiyacıolanöğrencilerdentamzamanlı
kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim alacak öğrencilerin, geçerli "Engelli Sağlık Kurulu Raporu" veortaöğretim kademesine yönelik "Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu Raporu" doğrultusunda ikametadresleri,engeldurumuveözellikleridikkatealınarakÖzelEğitimHizmetleri Yönetmeliği'ninilgili
hükümleri çerçevesinde her bir şubede iki öğrenciyi geçmeyecek şekilde ortaöğretim kayıt alanı içindetercihe bağlı olarak öğrenci alan ortaöğretim kurumlarına yerleştirilmesini sağlar. Ancak beceri/yeteneksınavıyla öğrenci alan okullara yerleştirilecek öğrenciler ilgili okul müdürlüklerince oluşturulan komisyontarafından kendi aralarında beceri/ yetenek sınavına alınır ve başarılı olanların kayıtları yapılır. Tamzamanlıkaynaştırma/bütünleştirmeyoluylaeğitimlerinedevamedenözeleğitimihtiyacıolan
öğrencilerin meslek alanı ve dalına yönlendirilmesinde öğrencilerin yetenekleri, sağlık ve engel durumlarıile özellikleri dikkate alınır. Bu öğrencilerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) geliştirme birimininönerisi ve öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonunun kararı doğrultusunda alan ve dal tercihi yapmalarısağlanır.Kaynaştırma/bütünleştirmeyoluylaeğitimlerinedevamedenöğrencilerinbaşarılarının
değerlendirilmesinde Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı'nda (BEP) yer alan amaçlar esas alınır. Tamzamanlı kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları yoluyla eğitimlerine devam eden öğrencilerle özelyetenekli öğrencilere ihtiyaç duydukları alanlarda destek eğitim hizmetleri verilmesi için okulunbünyesindedestekeğitimodasıaçılır.
ü İşitmeengellibireyler
ü Görmeengelli bireyler
ü Fizikselengellibireyler
ü Konuşma zorlukları olan bireyler (Evde konuşulan dilin okulun eğitim dilinden farklı olmasıöğrenmezorluğuolarakgörülmemelidir.)
ü Özelöğrenmegüçlüğüolankişiler
ü Otistikbireyler
ü DikkatEksikliğiveHiperaktiviteBozukluğuOlanBireyler
ü ÖzelEğitimileilgiliulusalveyerelyasalarıtakipetmek;
ü Heröğrencininözeleğitimihtiyaçlarıiçinhoşkarşılayıcıbirortamyaratmak;
ü Öğrencilerin özel ihtiyaçlarının erken tespit edilmesini, değerlendirilmesini ve sunulmasınısağlamak;
ü Okul yönetimi, öğretmen, öğrenci ve velileri ile işbirliği içinde özel gereksinimli öğrencilerinsosyal, duygusal ve akademik yönden gelişimlerine destek olmak için gerekli okul ortamınıoluşturmak
ü Tüm öğrencilerin okul müfredatının tüm unsurlarına ve değerlendirme politikasına tam olarakerişebilmelerinisağlamak.
Bireyseleğitimplanınedir?
Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP), özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin kendilerine özgü eğitselgereksinimlerinikarşılamaküzereuyguneğitimöğretimortamlarındanvedestekeğitimhizmetlerindenenüst
düzeydeyararlanmasınısağlamaküzereaile,öğretmenveuzmanlarınişbirliğiylehazırlanmışyazılıdokümandır.
Özel eğitim ihtiyacı olan öğrencinin gelişim özellikleri, ihtiyaç, ilgi, yetenekleri ve eğitsel performansıdoğrultusundaöğrenciyeözgüolarakhazırlananbireysel bireğitimprogramıdır.
ü Herkesengelliliktürüneolursaolsunöğrenebilir.
ü Çocuklar dil, problem çözme, zihinsel süreler, davranışsal özellikler ve öğrenme özellikleri üzerindeçeşitlilikgösterebilirler.
ü Öğrencilerinilgiveyetenekleribirbirindenfarklıdır.Biröğrencispordaiyiolabilir,ancaksanattaokadardaiyideğildir.Bireyseleğitimplanı,çeşitliliğigözönündebulunduraraköğrencileringelişimlerini
desteklemeyiamaçlamaktadır.
ü Müfredatla sınırlanmaksızın, bireysel eğitim planı onlara yaşam becerilerini bağımsız olarak öğrenmefırsatıverir.
Öğrenciaçısından:
-Öğrencilerinfarklıengelleriolduğuiçinfarklıihtiyaçlarıbelirlenir.
-Öğrencilerinihtiyaçlarınagöreuyarlanacakfarklıeğitimaktivitelerisağlanır.
-Okulveailearasındadayanışmaveiletişimsağlar.
-Öğrencinineğitimhaklarıkonusundakararalmadavelikatılımhakkınısağlar.
-Velinineğitimsürecindekigörevvesorumluluklarınıaçıkbirşekildetanımlar.
-Öğrencininmevcutyeterlilikleriniveeğitimselihtiyaçlarınısergiler.
-Farklıeğitimdisiplinleriileişbirliğiyapmayısağlar.
-Öğrencinineğitimvedeğerlendirmesürecinitanımlayanbirkılavuzdur.
MilliİradeOrtaokulununSorumlulukları
ü Özel eğitim ihtiyaçları ve farklılaştırılmış eğitimi başarılı bir şekilde uygulamak ve desteklemek içinpersonelinbukonudaki eğitimihtiyaçlarını karşılamak
ü Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler olarak belirlenen öğrencilerin ihtiyaçları konusunda personelinfarkındalığınıarttırmak,
ü Personelinözelöğrencilerleilgiliulusalveyerelyasalarauygunluğunusağlamak,
ü Eğitimihtiyaçlarıolanöğrencilerleilgiliulusalveyerelyasalarıtakipetmek
ü İyikarşılayıcıvegüvenlisınıfortamıhazırlamak
ü Öğrencilerinözeleğitimihtiyaçlarıveişleyişdüzeylerinideğerlendirmek
ü Öğrencilerinözeleğitimihtiyaçlarınayönelikeğitimhedeflerinibelirlemek,
ü Özeleğitimihtiyaçlarınınöğretiminidestekleyenvekolaylaştıranaktiviteleriyürütmek
ü Özeleğitimihtiyaçlarıolanöğrencilerleakranlarıarasındakiiletişimisağlamak
ü Özeleğitimihtiyacıolanöğrencilerileeldeedilenverimliliğideğerlendirmek
ü Ebeveynler olarak sorumluluklarını tanımak ve yerine getirmek ve çocuklarının eğitiminde aktif bir roloynamak,
ü Bireysel eğitim planı geliştirme sürecinde ihtiyaçları iletmek ve bu ihtiyaçlarla ilgili her türlü değişiklik ileokullailetişim kurmak,
ü Bireyseleğitimplanınınuygulanmasındaaktifroloynamak
ü İstekveihtiyaçlarınıbireyseleğitimplanıhazırlanırkenbelirtmek
ü Etkinliklereaktifolarakkatılmak